دسته‌بندی نشده

ساخت شامپو موی سر در منزل/ ساخت شامپو خانگی

ساخت شامپو موی سر در منزل/ ساخت شامپو خانگی

شامپو، جزء اصلی روتین های مراقبت شخصی مدرن، تاریخچه شگفت انگیزی دارد که به هزاران سال قبل بازمی گردد. اولین اشکال پاکسازی مو در هند باستان انجام می شد، جایی که از معجون گیاهان، میوه ها و گل ها برای تمیز کردن مو استفاده می شد. این مواد طبیعی که به عنوان “شامپو” شناخته می شوند، بر روی پوست سر موثر و در عین حال ملایم بودند.

در اوایل قرن بیستم، اولین شامپوهای مایع تجاری ظاهر شدند که از محصولات مبتنی بر صابون به فرمولاسیون هایی که حاوی مواد شوینده مصنوعی بودند، تکامل یافتند. این انتقال پیشرفت قابل توجهی را نشان داد، زیرا شوینده های مصنوعی می توانند به طور موثر موها را بدون سختی صابون سنتی، که اغلب موها را خشک و شکننده می کند، تمیز کنند.

امروزه، فرمولاسیون شامپوها با تمرکز بر پاکسازی ملایم و موثر که سلامت و تعادل پوست سر را حفظ می کند، به تکامل خود ادامه می دهند. اهمیت سازگاری شامپو و پوست سر را نمی توان نادیده گرفت، زیرا فرمولاسیون اشتباه می تواند منجر به مشکلاتی مانند خشکی، سوزش و آسیب مو شود.

یکی از عوامل کلیدی در انتخاب شامپوی مناسب، سازگاری آن با پوست سر شماست. فرمولاسیون متعادل شامپو باید به طور موثری بدون از بین بردن چربی های طبیعی پوست سر را تمیز کند. همچنین باید با شرایط خاص پوست سر، خواه خشکی، چربی، شوره سر یا حساسیت سازگار باشد. تعادل pH شامپو بسیار مهم است، زیرا محصولی که خیلی قلیایی یا خیلی اسیدی است می‌تواند سد دفاعی طبیعی پوست سر را مختل کند و منجر به تحریک و ناراحتی شود.

ساخت شامپو در خانه

ساخت شامپو در خانه: راهنمای گام به گام

ساخت شامپوی خود در خانه به شما این امکان را می دهد که مواد تشکیل دهنده را کنترل کنید و اطمینان حاصل کنید که برای نیازهای خاص پوست سر و مو شما مناسب هستند. در اینجا یک دستور العمل ساده با استفاده از مواد با کیفیت آورده شده است:

مواد تشکیل دهنده:

تگزاپون (سدیم لوریل اتر سولفات – SLES) (30 گرم): یک سورفکتانت قوی که با از بین بردن کثیفی و چربی موها را تمیز می کند.

کوکامیدوپروپیل بتائین (15 گرم): یک سورفکتانت ملایم مشتق شده از روغن نارگیل که خاصیت کف کنندگی را افزایش می دهد و تحریک را کاهش می دهد.

گلیسیرین (10 گرم): یک مرطوب کننده است که رطوبت را به مو و پوست سر جذب می کند و آنها را هیدراته نگه می دارد.

روغن گیاهی (10 گرم): مانند روغن آرگان یا بادام که باعث تغذیه و نرمی مو می شود. می توانید به جای آن از عصاره های گیاهی مثل بابونه یا رزماری هم استفاده کنید.

آب مقطر (100 گرم): پایه شامپو که آبرسانی می کند.

اسانس (5-10 قطره): برای ایجاد عطر و حس خوشایند هنگام استفاده. مثل روغن اسطوخودوس یا یک اسانس دلخواه

نگهدارنده ایزوتیازولین (4-5 قطره): برای اطمینان از اینکه شامپو عاری از باکتری ها و کپک های مضر باقی می ماند.

تجهیزات مورد نیاز:

ترازوی دیجیتال

ظروف شیشه ای مقاوم در برابر حرارت

مخلوط کن یا همزن دستی

بطری های تمیز و ضد عفونی شده برای نگهداری

روش:

100 گرم آب مقطر را اندازه کنید و آن را در یک ظرف مناسب گرم کنید تا به حدود 70 درجه سانتیگراد برسد.

در یک ظرف 40 گرم تگزاپون و 20 گرم کوکامیدوپروپیل بتائین را با هم ترکیب کنید. خوب مخلوط کنید.

گلیسیرین و روغن ها را به مخلوط سورفکتانت اضافه کنید. هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

آب گرم شده را به آرامی به مخلوط سورفکتانت اضافه کنید و به طور مداوم هم بزنید. برای اطمینان از مخلوط کردن کامل و جلوگیری از جدا شدن از همزن دستی یا برقی با دور کم استفاده کنید.

اجازه دهید مخلوط تا حدود 40 درجه سانتیگراد خنک شود. اسانس و نگهدارنده را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

شامپو شما آماده است آن را در بطری های تمیز و ضد عفونی شده منتقل کنید. قبل از اینکه بطری ها را ببندید، بگذارید کاملا خنک شود.

ساخت شامپو در خانه-1

چرا شامپو خانگی بسازیم

ساخت شامپوی شخصی می تواند در دراز مدت مقرون به صرفه تر باشد، به خصوص اگر روی مواد با کیفیت بالا  و حجم زیاد سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری اولیه ممکن است زیاد به نظر آید ، اما هزینه هر دسته به طور کلی در مقایسه با خرید مداوم محصولات تجاری کمتر است.

شامپوهای خانگی مزیت سفارشی‌سازی دارد و به شما امکان می‌دهند مواد را با نیازهای خاص مو و پوست سر خود تنظیم کنید. شما بر کیفیت و منبع هر عنصر کنترل دارید و از افزودنی‌های مضر و نگهدارنده‌هایی که اغلب در شامپوهای تجاری یافت می‌شوند اجتناب می‌کنید. این می تواند منجر به محصولی شود که برای نیازهای منحصر به فرد شما ملایم تر و موثرتر باشد.

ساخت شامپو در خانه-3

خرید فرمولاسیون تخصصی

تجربه ساخت محصولات در خانه بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. ایجاد حس رضایت و اعتماد به نفس از ساخت محصولی که نیاز پوست و مو شما را برطرف می کند بسیار مورد اهمیت است.  با این حال، توجه به این نکته مهم است که محصولات تجاری تحت آزمایش‌های دقیق برای پایداری، اثربخشی و ایمنی قرار می‌گیرند که تکرار آن در خانه می‌تواند چالش برانگیز باشد. اگر به دنبال تبدیل شدن به یک تولید کننده در این زمینه هستید، می توانید با کسب مشاوره از کارشناسان فرمولچی برای داشتن یک فرمولاسیون تخصصی و مختص خودتان اقدام به تولید کنید.

تلفن همراه و واتساپ: 09358388274

تلفن دفتر شرکت:  02167323000

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *