آرایشی و مراقبتی, پوست, فرمولاسیون

فرمولاسیون کرم مرطوب کننده دست و صورت

فرمولاسیون کرم مرطوب کننده دست و صورت فرمول چی

کرم مرطوب کننده دست و صورت

یکی از محصولات پرکاربرد و رایج که نقش بسیار مهمی در سلامت، شادابی، زیبایی و انعطاف پذیری پوست ایفا می‌کند کرم مرطوب کننده است. کارشناسان حوزه سلامت و زیبایی نیز تأکید بسیاری بر استفاده از این کرم به صورت مداوم در افراد مختلف نموده‌اند.

استفاده از کرم‌های مرطوب کننده باعث جلوگیری از خشکی پوست می‌شود که یکی از مشکلات رایج پوستی در دنیاست. خشکی پوست در اثر عوامل ژنتیکی، استفاده از شوینده‌های نامناسب، افزایش سن و تضعیف سیستم آب‌رسانی، تغذیه نادرست، هوای خشک و … ایجاد می‌شود.

تبعات و عوارض خشکی پوست مشکلاتی از قبیل ترک، خارش، التهاب و در نوع شدید آن بیماری‌هایی مانند اگزماست که همگی احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد می‌کند. از جمله راهکارهای جلوگیری از خشکی و مشکلات احتمالی آن، استفاده روزانه از کرم مرطوب کننده است.

عوامل فوق سبب شده است تا کرم مرطوب‌کننده به ‌یکی از ارکان اصلی نیازهای مراقبتی پوست تبدیل گردد و بایستی با توجه به نوع پوست و عوامل دیگر از مناسب‌ترین کرم مرطوب کننده استفاده نمود.

 

گروه تحقیقاتی فرمولچی شامل جمعی از فارغ‌التحصیلان و نخبگان برترین دانشگاه‌های کشور و با بهره‌مندی از امکانات تخصصی و پیشرفته آزمایشگاهی، دانش و تجربه را در مسیر تحقیق و توسعه به کار گرفته و توانسته است علاوه بر تهیه فرمولاسیون انواع کرم ضد آفتاب، کرم دور چشم، کرم شب و لوسیون مرطوب کننده، فرمولاسیون کرم نرم کننده دست و صورت را نیز با کیفیت عالی به شما ارائه ‌دهد.

 

برای دریافت فرمولاسیون کرم مرطوب کننده دست و صورت با فرمولچی در ارتباط باشید.

تلفن همراه و واتساپ:  ۰۹۳۵۸۳۸۸۲۷۴

تلفن پشتیبانی: ۰۲۱۶۵۰۱۳۱۹۷۰۲۱۶۵۰۱۳۱۹۶

بیشتر بخوانید :دوره آموزش جامع فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست

فرمولاسیون کرم مرطوب کننده دست و صورت

یکی از اصلی‌ترین پایه‌های محصولات مراقبتی مانند کرم ضد چروک، لیفتینگ و کرم ضد آفتاب، کرم‌های مرطوب‌ کننده است. فرمولاسیون کرم‌های مرطوب کننده شامل آب، روغن، امولسیفایر، مرطوب کننده‌ها و برخی افزودنی‌ها مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، نگهدارنده‌ها، یووی فیلتر و اسانس می‌باشد.

کرم‌های مرطوب کننده یک امولسیون روغن در آب می‌باشند که با بالا رفتن حجم آب شکل محصول به صورت لوسیون و با افزایش حجم روغن شکل آن به حالت کرم درمی‌آید. در این امولسیون ذرات روغن در بین مولکول‌های آب قرار می‌گیرند.

در حالت کلی فرمول کرم‌ نرم کننده شامل بخش‌های زیر است:

  • مواد پوشاننده: جلوگیری از تبخیر آب موجود در پوست با ایجاد یک لایه نازک روی سطح پوست نقش اصلی این دسته از مواد است. وازلین و پارافین معروف‌ترین مواد این گروه هستند و استفاده از مواد دیگری مانند دایمتیکون، سیکلومتیکون و … نیز رو به افزایش است که مزیت آن‌ها عدم ایجاد حس چربی زیاد (برخلاف موادی مانند وازلین و پارافین) روی پوست است. توانایی نفوذ بالای وازلین سبب شده تا این ماده در اکثر کرم‌های مرطوب‌کننده موجود باشد.
  • مواد جاذب رطوبت: نقش اصلی این گروه از مواد همانگونه که از نامش مشخص است جذب رطوبت می‌باشد. این رطوبت می‌تواند هم از هوا جذب شده و هم از لایه‌های زیرین پوست و در نهایت عمل مرطوب‌سازی پوست را انجام می‌دهند. این مواد با ایجاد پیوند با لایه‌های زیرین پوست، آب آن‌ها را جذب می‌کنند. گلیسیرین معروف‌ترین ماده این گروه است که در اکثر کرم‌های مرطوب کننده دیده می‌شود. سایر مواد این گروه شامل اوره، سوربیتول، گلیکول، اسید لاکتیک، پروپیلن و … می‌باشند.
  • مواد نرم کننده: نقش اصلی این مواد پر کردن فضای خالی موجود در بین سلول‌های سطحی پوست که نرمی و لطافت را به همراه خواهد داشت. اسیدهای چرب با زنجیره بلند مانند اسیدلینولنیک موجود در روغن‌های گیاهی (روغن کرچک، روغن جوجوبابا) و الکل‌های چرب مانند ستیل الکل از مواد تشکیل دهنده این بخش هستند. دیگر مواد نرم‌کننده پرمصرف و رایج، ایزوپزوپیل میریستات، دی متیل سیلوکسان و هگزیل دکانول می‌باشند.

مزایای استفاده از کرم مرطوب کننده

  • جلوگیری و یا بهبود خشکی پوست
  • خاصیت آنتی‌اکسیدانی و حذف رادیکال‌‌های آزاد (ضد سرطان)
  • تأمین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز پوست
  • جوان‌سازی پوست
  • محافظت از پوست‌های حساس
  • رطوبت رسانی بسیار قوی
  • محافظت در برابر اشعه خورشید و عوامل مضر محیطی
  • بهبود بافت و رنگ پوست
  • کنترل‌کننده چربی پوست

نکات استفاده از کرم مرطوب کننده

هنگام استفاده از کرم مرطوب کننده بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. زمان دادن به پوست برای جذب کرم: در هنگام استفاده بایستی کمی صبر نمود و سپس کرم بعدی مانند کرم پودر و … را استفاده نمود. عدم رعایت این موضوع سبب کاهش عملکرد و خشکی و کدری در پوست می‌شود.
  2. زمان مناسب استفاده: این محصول نبایستی هنگامی‌که پوست کاملاً خشک است استفاده شود. زمان استعمال آن پس از شست‌وشو هنگامی‌که پوست هنوز مرطوب است می‌باشد.
  3. دقت در پوست گردن: پس از تماس کرم با پوست صورت و شادابی بخشیدن به آن، استفاده از این کرم را در مورد پوست گردن و قفسه سینه نیز ادامه دهید.
  4. عدم کشش زیاد پوست و استفاده صحیح: در هنگام استفاده بایستی از نوک انگشت خود استفاده نمایید.

بیشتر خوانید:فرمول لاک ناخن | فرمولاسیون لاک ناخن خانگی

تفاوت فرمول کرم آبرسان و فرمول کرم مرطوب کننده

کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده هردو جزو محصولات مراقبتی پوست و پرکاربرد می‌باشند که در بسیاری موارد به اشتباه یکسان در نظر گرفته می‌شوند. علی‌رغم شباهت‌های موجود بین آن‌ها، تفاوت‌های عمده‌ای در نقش و عملکرد هریک و متعاقباً ترکیبات آن‌ها وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. ابتدا لازم است تا نحوه عملکرد این دو محصول مراقبتی بررسی شوند.

  • کرم مرطوب کننده یا رطوبت رسان: این محصول همانگونه که توضیح داده شد با ایجاد لایه‌ای محافظ روی پوست نقش محافظتی ایفا می‌کند. جلوگیری از تبخیر آب از سطح پوست و حفظ رطوبت داخل منافذ نتیجه این محصول و لایه محافظتی آن می‌باشد.
  • کرم آبرسان: نقش اصلی این محصول تأمین آب برای پوست و جلوگیری از خشکی پوست ناشی از کاهش هیدراتورها است. فرمول کرم‌ آبرسان پوست به گونه‌ای است که این کرم با جذب رطوبت هوا و تزریق آن به سلول‌های لایه اپیدرم پوست وظیفه خود را انجام داده و سبب حفظ زیبایی و شادابی پوست می‌شوند.

کرم‌های مرطوب کننده در مقایسه با کرم‌های آبرسان، چربی بیشتری دارند و این تفاوت در ترکیب سبب می‌شود تا ساختار مرطوب کننده‌ها کمی سنگین باشند. چربی اضافی مرطوب کننده‌ها به صورت یک لایه روی پوست قرار می‌گیرد. در مقابل کرم‌های آبرسان بافت سبکی داشته و به سرعت جذب پوست می‌شوند.

از نظر فرمولاسیون و ترکیب نیز کرم مرطوب کننده عموماً شامل روغن دانه‌های گیاهی (بادام، نارگیل و …)، روغن شی باتر، لانولین، اسید استئاریک و… است. در حالی که فرمول کرم‌ آبرسان پوست شامل ترکیبات اسید هیالورونیک، گلیسیرین، آلوئه ورا، عسل، اسید لاکتیک، اوره و اسید سیتریک و … می‌باشند.

به طور کلی فرمول کرم‌ آبرسان پوست برای درمان پوست‌هایی که دچار کم‌آبی شده‌اند مفید است. برای پوست‌های دچار خشکی و پوسته‌پوسته شده نیز بایستی از محصولات مرطوب کننده استفاده شود تا چربی خود را بازیابی کنند. استفاده از این دو محصول به صورت مکمل در کنار هم جهت حفظ شادابی و لطافت پوست توصیه شده است.

 

برای دریافت فرمولاسیون کرم نرم کننده با ما در ارتباط باشید.

تلفن همراه و واتساپ:  ۰۹۳۵۸۳۸۸۲۷۴

تلفن پشتیبانی: ۰۲۱۶۵۰۱۳۱۹۷۰۲۱۶۵۰۱۳۱۹۶

 

تهیه کرم مرطوب کننده خانگی

کرم مرطوب کننده را می‌توانید به صورت خانگی و با تعداد زیادی از مواد طبیعی، در دسترس و دوستدار پوست به روش‌های مختلف تهیه کرد؛ مانند سایر محصولات خانگی تهیه شده تفاوت در عملکرد آن‌ها با محصولات شیمیایی وجود خواهد داشت که طبیعی است. اثر بخشی و عملکرد آن‌ها به نسبت محصولات تجاری که از مسیر تحقیق و توسعه و به صورت دقیق فرموله شده‌اند ضعیف‌تر خواهد بود.

در ادامه چند روش خانگی ساخت این محصول مراقبتی شرح داده می‌شود:

  • روش اول: یکی از محصولات خانگی و مناسب برای رطوبت‌دهی به پوست، کرم روغن فندق است. در این روش از روغن فندق، روغن آووکادو و روغن کنجد (روغن جوجوبا) استفاده می‌شود. روغن فندق خاصیت مرطوب کنندگی، روغن آووکادو تحریک کلاژن و روغن کنجد نیز باکتری‌زدایی را به همراه خواهند داشت. مواد فوق را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط کرده و داخل ظرف شیشه‌ای قطره چکان بریزید. برای استفاده نیز یک یا دو قطره از آن را روی پوست ریخته و ماساژ دهید.
  • روش دوم: در روش دیگر می‌توان محصول نرم‌کننده را با سیر، موم عسل، روغن گندم و روغن اسطوخودوس ساخت. در این روش بایستی تعدادی سیر را به خوبی له کرده و تبدیل به پوره کنید. سپس سیر له شده را با مخلوط کردن روغن اسطوخودوس و گندم گرم کنید. در ادامه بایستی مخلوط به مدت 4 ساعت سرد شده و از صافی عبور داده شود. سپس موم را اضافه نمایید و آن را حرارت دهید تا موم در مخلوط دیده نشود. مخلوط حاصل بایستی مجدداً صاف شده و در ظرف شیشه‌ای نگهداری شود.
  • روش سوم: در این روش از کره کاکائو، شی باتر و روغن زیتون استفاده می‌شود. ابتدا کره کاکائو را ذوب کنید. سپس باقی مواد را در ظرفی ریخته و مخلوط نمایید. مخلوط حاصل را در مدت یک ساعت در یخچال گذاشته تا کاملاً خنک و سفت شود. مخلوط جامد شده را بار دیگر به هم بزنید تا بافت نهایی کرم حاصل شود و آن را درنهایت در ظرفی شیشه‌ای نگهداری و استفاده نمایید.

متخصصین مجرب و باتجربه در گروه فرمولچی با بهره‌مندی از دانش و فناوری‌های بروز در مسیر تحقیق و توسعه، توانسته‌اند فرمولاسیون انواع کرم ضد آفتاب، کرم دور چشم و کرم شب، کرم ضد چروک، فرمول کرم آبرسان پوست خشک و فرمول کرم آبرسان پوست چرب را با بهترین کیفیت نیز به شما ارائه می‌دهند.

 

برای دریافت فرمولاسیون کرم مرطوب کننده با ما در ارتباط باشید.

تلفن همراه و واتساپ:  ۰۹۳۵۸۳۸۸۲۷۴

تلفن پشتیبانی: ۰۲۱۶۵۰۱۳۱۹۷۰۲۱۶۵۰۱۳۱۹۶